Банкрутство фізичних осіб – це принципово нова процедура, яка допоможе особі зробити вигідну реструктуризацію боргів або й зовсім звільнитися від них. Така процедура може початися тільки за заявою фізичної особи боржника і розглядається судом за місцем знаходження такого боржника. Але існують винятки щодо боргів, які не можуть бути списаними.
Так, в разі визнання вас банкрутом, списанню не підлягає:
- заборгованість по аліментах
- відшкодування за шкоду, що була заподіяна здоров’ю чи життю інших людей
- заборгованість по сплаті внесків до фондів соціального страхування.
На початку процедури банкрутства фізичної особи існує дві стадії:
- Перша – це реструктуризація боргів за планом, затвердженим спільно з боржником і кредиторами.
- Друга стадія – це введення процедури погашення боргів і подальше визнання боржника банкрутом. Застосовується вона в разі незатвердження плану реструктуризації або якщо було прийнято рішення відразу перейти до погашення боргів.
Процедура банкрутства фізичної особи
Для встановлення процедури банкрутства, потенційний банкрут повинен відповідати одному з наступних критеріїв:
- наявна заборгованість дорівнює або більше ніж 30 розмірів мінімальної заробітної плати;
- прострочення погашення кредитів або інших фінансових зобов’язань в розмірі понад 50% щомісячних платежів за два місяці;
- щодо боржника було відкрито виконавче провадження і в рамках такого виробництва виконавцем було винесено постанову, що підтверджує відсутність майна у боржника, на яке можливо звернути стягнення;
- існують обставини, що несуть загрозу майбутньої неплатоспроможності (хвороба, втрата роботи тощо).
Поміж іншого, боржник зобов’язаний подати декларацію, в якій описаний його майновий стан за три роки, що передують зверненню до суду. У декларації повинна міститися інформація не тільки про майно і доходи боржника. У даній декларації також зазначається інформація про доходи та витрати членів сім’ї боржника і про майно, яке їм належить і перевищує 30 розмірів мінімальної зарплати.
За відкриття провадження у справі про банкрутство, фізичній особі доведеться сплатити авансом винагороду керівнику реструктуризації. Розмір такої плати здійснюється за три місяці роботи керівника і дорівнює п’яти прожитковим мінімумам для працездатних осіб за кожен місяць роботи.
При впровадженні процедури погашення боргів затверджується так звана ліквідаційна маса з майна боржника, внаслідок продажу якої здійснюватиметься розрахунок з кредиторами. Для визначення вартості майна, що входить до складу ліквідаційної маси, боржник разом з керівником реалізації проводять інвентаризацію і надалі визначають його вартість. До такого майна не включається квартира, площею не більше 60 кв.м. (Або житлова площа якої не перевищує 13,65 кв.м на одного члена сім’ї боржника) і будинок, площею, що не перевищує 120 кв.м. В ліквідаційну масу не включаються кошти на рахунках пенсійного фонду чи фонду соціального страхування.
За рішенням суду з ліквідаційної маси може бути виключено майно, яке необхідно боржнику або членам його сім’ї для власних (невідкладних) потреб і майно, вартість якого не більше 10 мінімальних зарплат.
Плюси банкрутства
- припинення нарахування пені, штрафів, процентів та інших санкцій;
- всі вимоги кредиторів розглядаються тільки в суді, по одній справі про визнання фізичної особи банкрутом;
- при наявності податкового боргу, після відкриття провадження у справі, він визнається безнадійним і підлягає списанню. Податковий борг списується за останні три роки;
- в результаті визнання боржника банкрутом можливе часткове або повне звільнення від заборгованості.
Мінуси банкрутства
- після визнання фізичної особи банкрутом, виникає обов’язок, перед укладенням договорів, повідомляти сторони в письмовому вигляді про факт своєї неплатоспроможності;
- відсутність бездоганної ділової репутації протягом наступних трьох років;
- заборона повторного визнання банкрутом впродовж наступних 5 років
- може бути встановлена заборона виїзду за кордон
- на період процедури банкрутства, у боржника відсутня можливість вільного розпорядження своїм майном;
- розкриття інформації про членів сім’ї та про їх фінансовий стан.
Це не дешева процедура. Боржнику відразу доведеться сплатити судовий збір у розмірі 10 прожиткових мінімумів (1921 х 10 = 19210 гривень) і три місячних винагороди арбітражному керівнику, який керуватиме реструктуризацією боргу. Він становить п’ять прожиткових мінімумів за місяць. Разом: тисячі дев’ятсот двадцять одна х 5 х 3 = 28815 гривень.
В загалом офіційне відкриття справи у банкрутстві коштуватиме боржнику приблизно 38,420 гривень.
Перелік документів, необхідних для початка процедури банкрутства:
- Документ, про наявність чи відсутність у боржника статусу ФОП;
- Конкретний список кредиторів, суми грошових вимог, підстави виникнення зобов’язань та строк їх виконання;
- Повний опис майна боржника і документи, що підтверджують право власності на таке майно;
- Повний перелік майна, що перебуває в заставі, іпотеці або іншому обтяженні, його вартість, місцеперебування та інформація про кредиторів, на користь яких здійснено обтяження, сума грошових вимог;
- Документи про вчинені боржником за попередній рік угоди та операції щодо майна на суму не менше 30 розмірів мінімальної заробітної плати;
- Відомості про всі рахунки боржника і роботодавця разом з трудовою книжкою;
- Декларація про майновий стан боржника;
- Докази авансування винагороди за працю керівника реструктуризації та інформацію про судимості за економічні злочини.
Безумовно, борги треба віддавати, але трапляються різні життєві ситуації, які не завжди можна передбачити.