click fraud detection

Важливі нюанси договірних відносин в період карантину (форс-мажор) / COVID19

Чи можливо умови дії карантину та заходів, пов’язаних зі спробами запобігання розповсюдженню на території України коронавірусної інфекції COVID-19, прирівняти до форс-мажорної ситуації? Як та яким чином можливо отримати документальне підтвердження того, що впроваджені заходи є форс-мажором?

Спираючись на 2 частину статті 14-1 ЗУ «Про торгово-промислові палати в Україні», карантин прирівнюється до обставин форс-мажорного характеру. В 1 частині цього ж законодавчого документу вказано про те, що ТПП України і уповноважені її регіональні ТПП підтверджують наявність форс-мажорних обставин Сертифікатом. Його можна отримати впродовж 1 тижня з дати звернення. Вартість сертифікату оплачується в розмірі, встановленому ТПП. Суб’єкти малого підприємництва (в штаті котрих працює не більше 50 найманих працівників, та рівень прибутку не перевищує 10 млн. євро/рік) мають право отримати такий сертифікат безоплатно. Засвідчення наявності форс-мажорних обставин здійснюється за умови наявності письмового звернення зацікавленої особи по окремому договору, угоді чи контракту, а також по податкових та інших видах зобов’язань, виконувати які у зв’язку із діючим становищем в країні неможливо.

Скористатися зразками заяв можна на офіційному порталі Торгово-промислової палати України.

Чи можливо на час карантину його віднесення до обставин форс-мажорного характеру припинити сплачувати орендні платежі за орендними договорами?

Законодавче віднесення карантину до обставин, що мають форс-мажорний характер та сам процес оголошення карантину в країні не може звільнити орендаторів від виконання їх грошових зобов’язань. Орендатор повинен обґрунтувати свою неможливість виконувати відповідні зобов’язання.

До прикладу, якщо компанія входить до переліку видів господарської діяльності, діяльність котрої на час дії карантину обмежується на законодавчому рівні, то в такому випадку можна говорити про наявність вагомих обставин, що унеможливлюють виконання зобов’язань по оренді. Орендатор на законному рівні може домагатися від орендодавця надання «канікул», які дозволять скасувати або частково зменшити розмір орендних платежів на час дії обставин форс-мажорного характеру, котрі прямо обмежують можливість використання приміщення за його цільовим призначенням.

Правове обґрунтування таких рішень криється в 762 статті Цивільного кодексу України. В ній йдеться про те, що орендар має право вимагати знизити розмір обов’язкової плати через обставини, за які він не несе відповідальності. Також особа орендаря може бути звільнена від сплати оренди за весь період дії форс-мажорних обставин. Неможливість використання приміщення за його цільовим призначенням обумовлена неможливістю перебувати в приміщенні, зберігання в ньому речей та приладдя відповідно до його призначення, яке визначено та прописано в договорі оренди.

Врегулювання змін до порядку проведення розрахунків, в тому числі і їх відстрочення, можливе через внесення змін в текст договору (податкового, угоди та ін.). Врегулювання таких ситуацій можливе за згодою сторін і без засвідчення обставин форс-мажорного характеру ТПП України або уповноваженою ТПП.

Додаткові роз’яснення ТПП подані за цим посиланням.

За рахунок чого можна припинити або відстрочити зобов’язання за договором на час дії карантину?

На час дії кризової ситуації в країні жоден представник бізнесу не готовий втрачати напрацьовану клієнтську базу, партнерів, а тому процес відстрочення платежів або їх припинення має здійснюватися під час переговорів з контрагентами.

Процес вирішення проблем може бути різним, в залежності від типу взаємовідносин в бізнес сфері.

Оренда приміщень

Всі без виключення торгівельно-розважальні центри на час карантину припинили свою діяльність. В цій ситуації орендодавець не має змоги забезпечувати орендаря доступом до приміщення, оскільки не має важелів впливу на ситуацію, що склалася в країні. В свою чергу, орендар не має змоги користуватися приміщенням за його цільовим призначенням. Отже у форс-мажорній ситуацій перебувають обидві сторони. Можливе рішення проблеми може передбачати повідомлення усіх орендарів приміщень про неможливість їх тимчасового використання, обмеження доступу до них та наслідки для орендарів у фінансовій сфері (зменшення або повне скасування орендних і комунальних платежів, спираючись на міру неможливості використання орендарем приміщення).

Альтернативний спосіб виходу із форс-мажорної ситуації – перевести ведення бізнесу в інший формат. Відомі випадки, коли заклади громадського харчування переходили в дистанційний режим роботи. Тобто вони працювали лише на доставку замовлень своїм клієнтам. В інших випадках орендарі повинні фіксувати свою неспроможність сплачувати орендну плату за приміщення. Також не рекомендується підписувати акти виконання робіт, надання певних послуг і т. п. При цьому потрібно вступати з орендодавцем в перемовини, узгоджувати прийнятні умови співпраці для обох сторін в умовах карантину.

Офіси, заклади громадського харчування, які розташовані у приміщеннях, не закритих на час дії карантину. Орендодавець виконує свої обов’язки до тих пір, поки доступ до приміщення відкрито. Якщо орендатор відправив штат власних працівників на віддалену роботу (в онлайн-режимі), то за таких обставин посилатися на наявність форс-мажорних обставин не можна. Врегулювати взаємовідносини при такому сценарії розвитку подій можна за рахунок переговорів. Зі свого боку орендар має право посилатися на норми Цивільного кодексу України, а саме на 762 статтю, в змісті якої йде мова про право орендаря вимагати зменшити розмір плати, якщо склалися обставини, на які він не має впливу і не може нести за них відповідальність, що істотно обмежили доступ до орендованого ним приміщення.

Доставка

Закриття митниць і кордонів країні, заборона експорту та імпорту продукції – все це прирівнюється до обставин форс-мажорного характеру. Проте неукомплектованість штату водіїв, нестача паливно-масляних сумішей, хвороба відповідального за угоду менеджера, затримка вантажу на митниці, зміна умов здійснення закупівлі і т. п. – не є форс-мажорними обставинами. В такому випадку постачальник продукції або продавець можуть передбачити заздалегідь письмове повідомлення про затримки поставок чи зміни у собівартості товару. Покупці ж зі свого боку мають вирішити, приймати їм запропоновані зміни або відмовитися від них.

Якщо виникають конфліктні ситуації, у яких дві сторони угоди не можуть дійти згоди, тоді варто залучити до вирішення проблеми юриста.

У Юридичній компанії “Касьяненко і партнери” завжди готові вам допомогти!

Рейтинг
1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)
blankЗагрузка...
Подписаться
Уведомление о
0 Комментарий
Inline Feedbacks
View all comments
blank