click fraud detection

ТЕМА: 18.05.2016 ВСУ: нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати.

Просмотр 1 сообщения - с 1 по 1 (всего 1)
  • Автор
    Сообщения
  • #4902
    Dmitry Kasyanenko
    Модератор

    П О С Т А Н О В А

    ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

    18 травня 2016 року м. Київ

    Судова палата у цивільних справах

    Верховного Суду України в складі:

    головуючого Гуменюка В.І.,

    суддів: Лященко Н.П., Романюка Я.М.,

    Охрімчук Л.І., Сімоненко В.М., Яреми А.Г.,

    розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Харківської міської ради Харківської області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі за заявою Харківської міської ради Харківської області про перегляд ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року,

    в с т а н о в и л и :

    У червні 2015 року Харківська міська рада Харківської області звернулась до суду із зазначеним позовом, мотивуючи вимоги тим, що 6 липня 2005 року між нею та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, за умовами якого останньому передано в оренду земельну ділянку площею S_1 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, на строк до 1 грудня 2029 року зі щомісячною сплатою орендної плати, розмір якої становить: у 2005 році – 285 грн 67 коп., у 2006 році – 371 грн 90 коп., починаючи з 2007 року – 538 грн 99 коп. Такий розмір орендної плати розраховано виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становила 130 тис. 375 грн. Рішенням Харківської міської ради Харківської області від 3 липня 2013 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року, зокрема затверджено базову вартість одного квадратного метра землі міста Харкова у розмірі 291 грн 18 коп. Це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому законодавством порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова застосовується з 1 січня 2014 року. 25 вересня 2013 року Харківська міська рада Харківської області ухвалила рішення, згідно з яким плата за землю, розрахована відповідно до нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року, вводиться в дію з 1 січня 2014 року, зміни до договорів оренди землі, пов’язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради Харківської області від 19 грудня 2012 року № 960/12. Пунктом 16.4 цього Порядку визначено, що розмір орендної плати, встановлений договором оренди землі, підлягає перегляду, в тому числі й у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі. На підставі ухвалених Харківською міською радою Харківської області рішень Департамент земельних відносин Харківської міської ради підготував проект додаткової угоди до договору оренди землі, в якому визначив орендну плату у розмірі 1 тис. 591 грн 79 коп. на рік, розраховану на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 1 січня 2013 року, та направив його відповідачу.

    Посилаючись на те, що відповідач ухиляється від укладання додаткової угоди до договору оренди землі, Харківська міська рада Харківської області просила внести зміни до договору оренди землі від 6 липня 2005 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до цього договору і викласти її у такій редакції: «І. «2. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації НОМЕР_2 від 8 листопада 2013 року становить 341 тис. 98 грн. При змінах у нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком НОМЕР_3 від 28 листопада 2013 року на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 19 тис. 101 грн 49 коп. або в місяць – 1 тис. 591 грн 79 коп. 13. Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) унаслідок інфляції – щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом. 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно з чинним законодавством. 28. д) у разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати за умов, передбачених п. 13 договору, орендодавець має право звернутись до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною у зміненій редакції.» ІІ. Ця додаткова угода є невід’ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 6 липня 2005 року за НОМЕР_4 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам договору».

    Рішенням Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року відмовлено у задоволенні позову Харківської міської ради Харківської області.

    Рішенням Апеляційного суду Харківської області від 7 вересня 2015 року рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року скасовано й ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги Харківської міської ради Харківської області задоволено.

    Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено: рішення Апеляційного суду Харківської області від 7 вересня 2015 року скасовано, рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року залишено без змін.

    У лютому 2016 року до Верховного Суду України звернулася Харківська міська рада Харківської області із заявою про перегляд ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року, посилаючись на неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, а саме статей 632, 651, 652, 654 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України), статей 288, 289 Податкового кодексу України (далі – ПК України), статей 13, 15 Закону України «Про оцінку земель», статей 1, 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

    У зв’язку із цим Харківська міська рада Харківської області просить скасувати ухвалу Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року та рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року й ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.

    Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши наведені в заяві доводи, Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України дійшла висновку про те, що заява підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

    Відповідно до статті 353 Цивільного процесуального кодексу України (далі – ЦПК України) Верховний Суд України переглядає судові рішення у цивільних справах виключно з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом.

    Згідно з пунктом 1 частини першої статті 355 ЦПК України підставою для подання заяви про перегляд судових рішень у цивільних справах є неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

    За змістом статті 3604 ЦПК України Верховний Суд України задовольняє заяву за наявності однієї з підстав, передбачених частиною першою статті 355 цього Кодексу.

    Суди під час розгляду справи встановили, що 6 липня 2005 року між Харківською міською радою Харківської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у строкове платне користування до 1 грудня 2029 року земельну ділянку несільськогосподарського призначення із земель житлової та громадської забудови, площею S_1 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.

    Пунктами 5, 9 зазначеного договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою від 6 квітня 2005 року становить 130 тис. 375 грн. Розмір щомісячної орендної плати становить протягом 2005 року – 285 грн 67 коп., протягом 2006 року – 371 грн 90 коп., з 2007 року – 538 грн 99 коп.

    Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) унаслідок інфляції – щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом (пункт 13 договору оренди землі).

    3 липня 2013 року Харківська міська рада Харківської області ухвалила рішення № 1209/13, яким затверджено «Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року», у тому числі й базову вартість одного квадратного метра землі міста Харкова в розмірі 291 грн 18 коп., яка отримана на підставі витрат на освоєння й облаштування території міста станом на 1 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

    Пунктом 2 цього рішення встановлено, що рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому законодавством порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року застосовується з 1 січня 2014 року (а.с. 28).

    Рішенням від 25 вересня 2013 року № 1269/13 Харківська міська рада Харківської області затвердила Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року та встановила, що зміни до договорів оренди землі, пов’язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди відповідно до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради Харківської області від 19 грудня 2012 року № 960/12.

    Згідно з пунктом 3 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 1 січня 2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради Харківської області від 25 вересня 2013 року № 1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі.

    Департамент земельних відносин Харківської міської ради Харківської області підготував додаткову угоду до договору оренди від 6 липня 2005 року, за умовами якої змінено нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розмір орендної плати й зазначено, що ця оцінка відповідно до витягу з технічної документації від 8 листопада 2013 року № 132 становить 341 тис. 98 грн, а розмір орендної плати складає 5,6 % від її нормативної грошової оцінки й складає 19 тис. 101 грн 49 коп. на рік або 1 тис. 591 грн 79 коп. на місяць (а.с. 20).

    10 грудня 2013 року Департамент земельних відносин Харківської міської ради Харківської області направив ОСОБА_1 лист-пропозицію про зміну договору оренди землі та підписання додаткової угоди до договору оренди землі (а.с. 26).

    Цього ж дня ОСОБА_1 направлено лист-пропозицію про державну реєстрацію договору оренди землі та додаткової угоди до цього договору (а.с. 25).

    Скасовуючи рішення суду апеляційної інстанції й залишаючи в силі рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову Харківської міської ради Харківської області, суд касаційної інстанції погодився з його висновком про те, що чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін договору у випадках, встановлених договором або законом. Установивши, що ні умовами договору оренди землі, ні нормами закону, на які посилається позивач, а саме статтями 651, 652 ЦК України, статтею 289 ПК України, статтями 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», не передбачено зміни орендної плати за землю у разі зміни грошової оцінки землі, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі.

    Харківська міська рада Харківської області зазначає, що суд касаційної інстанції під час розгляду більш ніж двох справ з подібним предметом спору, підставами позову, змістом позовних вимог та встановленими судом фактичними обставинами й однаковим матеріально-правововим регулюванням спірних правовідносин дійшов неоднакових правових висновків, покладених в основу цих судових рішень.

    На обґрунтування своїх вимог заявник надав ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 29 липня і 11 листопада 2015 року.

    На підставі ухвали Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 29 липня 2015 року, суд касаційної інстанції зазначивши, що суди попередніх інстанцій відмовляючи у задоволенні позову про внесення змін до договору оренди землі неправильно застосували частину другу статті 651 ЦК України, не врахували, що в договорі оренди землі передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, на підставі статті 338 ЦПК України скасував судові рішення судів попередніх інстанцій, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.

    Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ в ухвалі від 11 листопада 2015 року погодився з рішеннями судів попередніх інстанцій про часткове задоволення позовних вимог про внесення змін до договору оренди землі. При цьому суди попередніх інстанцій, установивши, що умовами договору оренди землі, укладеного між сторонами, передбачено можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, дійшли висновку, що зміна граничного розміру цієї виплати є підставою для перегляду її розміру та розміру орендної плати.

    У судових рішеннях, наданих заявником на підтвердження підстави неоднакового застосування судом касаційної інстанції норм матеріального права, суд касаційної інстанції виходив з того, що згідно зі статтею 651 ЦК України, статтею 289 ПК України, статтями 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», статтями 13, 15 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

    Отже, існує неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

    Вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні судом касаційної інстанції норм матеріального права, Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України виходить з такого.

    Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

    Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

    Частиною першою статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

    Орендна плата за землю – це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини перша, друга статті 21 Закону України «Про оренду землі»).

    Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

    Положеннями пункту 2 частини першої статті 13, частини першої статті 15 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

    Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

    Таким чином нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

    Відповідно до статті 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

    Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

    Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

    У справі, яка переглядається, суди встановили, що згідно з пунктом 13 договору оренди землі від 6 липня 2005 року розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) унаслідок інфляції – щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

    Рішенням Харківської міської ради Харківської області від 3 липня 2013 року № 1209/13 затверджено базову вартість одного квадратного метра землі міста Харкова у розмірі 291 грн 18 коп., яка отримана на підставі витрат на освоєння й облаштування території міста станом на 1 січня 2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

    Задовольняючи позовні вимоги Харківської міської ради, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Установивши, що умовами договору оренди землі передбачено зміну розміру орендної плати за землю, Харківська міська рада Харківської області ухвалила рішення про проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок; ОСОБА_1 ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, разом з тим не порушує питання про припинення чи розірвання цього договору, продовжує використовувати орендовану земельну ділянку, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

    Разом з тим суд касаційної інстанції, погодившись із висновками суду першої інстанції, зазначених обставин не врахував і безпідставно дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі, зазначивши, що чинним законодавством не передбачено зміни орендної плати за землю у разі зміни грошової оцінки землі.

    Відповідно до підпункту «а» пункту 2 частини другої статті 3604 ЦПК України за наявності підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4 частини першої статті 355 цього Кодексу, та в разі неправильного застосування судом (судами) норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення спору, суд має право скасувати судове рішення (судові рішення) та ухвалити нове судове рішення чи змінити судове рішення.

    Ураховуючи, що унаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінився й розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, то абзац другий пункту 9 договору оренди землі від 6 липня 2005 року слід вважати зміненим з 1 січня 2014 року та викладеним у такій редакції: «Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком НОМЕР_3 від 28 листопада 2013 року на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 19 тис. 101 грн 49 коп. або в місяць – 1 тис. 591 грн 79 коп.».

    За таких обставин ухвала Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року, рішення Апеляційного суду Харківської області від 7 вересня 2015 року та рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог Харківської міської ради.

    Відповідно до частини першої статті 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати.

    Установлено, що Харківська міська рада Харківської області, на користь якої ухвалено рішення, понесла пов’язані з розглядом справи судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 243 грн 60 коп., які підтверджені документально.

    Керуючись статтями 88, 355, 3603, 3604 ЦПК України, Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України

    п о с т а н о в и л а:

    Ухвалу Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 9 грудня 2015 року, рішення Апеляційного суду Харківської області від 7 вересня 2015 року та рішення Жовтневого районного суду м. Харкова від 23 липня 2015 року скасувати.

    Позов Харківської міської ради до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі задовольнити частково.

    Вважати зміненим з 1 січня 2014 року абзац другий пункту 9 договору оренди землі від 6 липня 2005 року, укладеного між Харківською міською радою Харківської області та ОСОБА_1, і викласти його у такій редакції: «Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком НОМЕР_3 від 28 листопада 2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 19 тис. 101 грн 49 коп. або в місяць – 1 тис. 591 грн 79 коп.»

    У решті позову Харківської міської ради Харківської області відмовити.

    Стягнути з ОСОБА_1 на користь Харківської міської ради Харківської області судовий збір у розмірі 243 грн 60 коп.

    Постанова Верховного Суду України є остаточною і може бути оскаржена тільки з підстави, передбаченої пунктом 3 частини першої статті 355 ЦПК України.

    Головуючий В.І. Гуменюк

    Судді: Н.П. Лященко

    Л.І. Охрімчук

    Я.М. Романюк

    В.М. Сімоненко

    А.Г. Ярема

    ПРАВОВИЙ ВИСНОВОК

    у справі за № 6-325цс16

    Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю – це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

    Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

    Положеннями пункту 2 частини першої статті 13, частини першої статті 15 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

    Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

    Таким чином нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

    Відповідно до статті 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

    Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

    Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

    Суддя

    Верховного Суду України В.І. Гуменюк

Просмотр 1 сообщения - с 1 по 1 (всего 1)
  • Для ответа в этой теме необходимо авторизоваться.