click fraud detection

ТЕМА: 06.07.2016 Про визнання протиправним та скасування наказу (податкове).

Просмотр 1 сообщения - с 1 по 1 (всего 1)
  • Автор
    Сообщения
  • #4533
    Dmitry Kasyanenko
    Модератор

    КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

    Справа: № 810/1005/16 Головуючий у 1-й інстанції: Волков А.С.

    Суддя-доповідач: Борисюк Л.П.

    ПОСТАНОВА

    Іменем України

    06 липня 2016 року м. Київ

    Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

    Головуючого судді суддів за участю секретаряБорисюк Л.П., Вівдиченко Т.Р., Петрика І.Й. Приходько К.М.

    розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року у справі за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 до Переяслав-Хмельницької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу, –

    ВСТАНОВИВ:

    В березні 2016 року ФОП ОСОБА_5 звернувся до Київського окружного адміністративного суду із позовом до Переяслав-Хмельницької ОДПІ ГУ ДФС у Київській області в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ від 01.12.2015 №369 «Про проведення планової перевірки» з питань дотримання вимог податкового валютного та іншого законодавства, правильності обчислення і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2013 по 31.12.2014.

    Постановою Київського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

    Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з’ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв’язку з чим просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

    В судове засідання з’явилися позивач та його представник, однак вони не заперечували про розгляд справи без їх участі.

    Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні – не обов’язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.

    Згідно ст. 41 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

    Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

    Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.

    Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_5 є фізичною особою-підприємцем (запис про державну реєстрацію в ЄДР від 13.05.2004 №23270170000000119), як платник податків перебуває на обліку в Переяслав-Хмельницькій ОДПІ ГУ ДФС у Київській області.

    Наказом Переяслав-Хмельницької ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 01.12.2015 №369 передбачено провести за період з 01.01.2013 по 31.12.2014 документальну планову виїзну перевірку з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування ФОП ОСОБА_5

    Зазначений наказ прийнято податковим органом на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, пунктів 77.1, 77.4 статті 77 Податкового кодексу України.

    Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем цього наказу, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

    Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом документальну планову виїзну перевірку призначено правомірно, згідно з планом-графіком на І квартал 2015 року, що вбачається з повідомлення від 01.12.2015 №18.

    З таким висновком суду колегія суддів не може погодитися, виходячи з наступного.

    Згідно підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

    Положеннями статті 75 ПК України передбачені види перевірки. Так, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки – цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

    Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об’єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка (підпункт 75.1.2.).

    Статтею 77 ПК України передбачений порядок проведення документальних планових перевірок. Так, документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. Про проведення документальної планової перевірки керівником контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

    Отже, на законодавчому рівні визначено право відповідача на законних підставах та з дотриманням встановленого порядку проводити планові виїзні перевірки, призначення яких здійснюється за наявності затвердженого плану-графіку шляхом видання відповідного наказу.

    01 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28 грудня 2014 року №71-VIII пунктом 3 Прикінцевих положень якого установлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

    Зазначене обмеження не поширюється:

    – з 1 січня 2015 року на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість;

    – з 1 липня 2015 року на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізичні особи – підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі, за винятком платників єдиного податку, визначених пунктом 27 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з питань дотримання порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій.

    З наведеного вбачається, що обмеження стосовно проведення перевірок (в частині їх проведення виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України) стосуються підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців, з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній рік. Підприємства, установи та організації, фізичні особи-підприємці, у яких обсяг доходів перевищує 20 мільйонів гривень за попередній рік, не підпадають під ці обмеження.

    Як вбачається з матеріалів справи, сума загального оподатковуваного доходу позивача, отриманого від провадження господарської діяльності, за 2013 рік становить 1 504 750,66 грн., за 2014 рік – 1 029 030,23 грн., тобто менше 20 мільйонів гривень.

    Будь-яких заяв до відповідача щодо проведення перевірки позивач не подавав; матеріали справи не містять доказів того, що Кабінет Міністрів України надавав дозвіл відповідачу на проведення планової виїзної документальної перевірки позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2013 по 31.12.2014; матеріали справи не містять доказів того, що оскаржуваний наказ прийнятий згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

    Після набрання чинності Законом України від 28.12.2014 №71-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», видання контролюючим органом наказу на проведення перевірки платників податків, доходи яких за попередній рік не перевищували 20 млн. грн., вимагає від керівника зазначати в наказі, з якого саме питання призначається перевірка – повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску чи відшкодування податку на додану вартість.

    Зазначене правило встановлює пільговий режим для певної категорії суб’єктів господарювання, а отже захист платників податків від безпідставних та необґрунтованих перевірок потребує конкретизації дій контролюючих органів, що унеможливлює видання наказів із «загальними» формулюваннями – щодо проведення перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, оскільки таке формулювання необґрунтовано розширює повноваження контролюючих органів, звуження яких як раз і було на меті законодавця.

    Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 28 квітня 2016 року в адміністративній справі №К/800/38796/15.

    Посилання відповідача на те, що наказ від 01.12.2015 №369 прийнято без порушень вимог пункту 3 Перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII, оскільки положення даної норми закону не поширюється на перевірки з питань нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб є також безпідставними, оскільки вказаними положеннями Закону надано право проводити перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари лише щодо вичерпного переліку питань, а саме: дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість.

    А тому, відповідачем при прийнятті спірного наказу призначено перевірку з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку з доходів фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2013 по 31.12.2014, проведення якої прямо заборонено пунктом 3 розділу ІІ Перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 №71-VIII.

    Колегія суддів також звертає увагу на те, що ФОП ОСОБА_5 вже звертався до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Переяслав-Хмельницької ОДПІ ГУ ДФС у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу від 11.03.2015 №85 «Про проведення планової перевірки».

    Так, постановою Київського окружного адміністративного суду від 23 березня 2015 року в адміністративній справі №810/1035/15 адміністративний позов ФОП ОСОБА_5 було задоволено.

    Визнано протиправним та скасовано наказ Переяслав-Хмельницької ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 11.03.2015 №85 «Про проведення планової перевірки».

    Зазначене рішення суду було залишено без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2015 року.

    Зі змісту вказаних рішень судів вбачається, що відповідачем вже було ініційовано питання щодо проведення планової виїзної документальної перевірки позивача з 23.03.2015 з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2013 по 31.12.2014.

    Крім цього, колегія суддів враховує, що відповідно до пункту 82.1 статті 82 ПК України, тривалість перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 робочих днів, інших платників податків – 20 робочих днів.

    Продовження строків проведення перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, можливе за рішенням керівника контролюючого органу не більш як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків – не більш як на 10 робочих днів.

    Зі місту наказу начальника від 01.12.2015 №369 «Про проведення планової перевірки» вбачається, що термін проведення перевірки визначено з 11.12.2015 протягом десяти робочих днів.

    Як вбачається з матеріалів справи, документальну виїзну перевірку щодо позивача на підставі наказу від 01.12.2015 №369 посадовими особами відповідача не було проведено, а відповідачем в свою чергу будь-яких доказів того, що таку перевірку було проведено – до суду не надано.

    Відповідно, наказ від 01.12.2015 №369 вичерпав свою дію, оскільки закінчився період на який було заплановано проведення перевірки, а рішень щодо продовження строків проведення перевірки відповідачем не приймалось.

    Таким чином, зважаючи на те, що ініціювання податковим органом документальної планової виїзної перевірки позивача у тому вигляді, в якому воно відображено в наказі від 01.12.2015 369, вчинено за відсутності визначених на це законом підстав, колегія суддів дійшла висновку, що відповідач при прийнятті спірного наказу діяв не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому цей наказ слід визнати протиправним та скасувати.

    Згідно зі ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

    Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції не відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, викладені у зазначеній постанові, у зв’язку з чим є підстави для її скасування з ухваленням нової постанови про задоволення позовних вимог.

    Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

    Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, –

    ПОСТАНОВИВ:

    Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року – задовольнити.

    Постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2016 року – скасувати.

    Прийняти нову постанову, якою позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 задовольнити.

    Визнати протиправним та скасувати наказ Переяслав-Хмельницької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області від 01.12.2015 №369 «Про проведення планової перевірки».

    Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

    Головуючий суддя суддя суддя Л.П. Борисюк Т.Р. Вівдиченко І.Й. Петрик

    Повний текст постанови складено та підписано – 08.07.2016

    Головуючий суддя Борисюк Л.П.

    Судді: Вівдиченко Т.Р.

    Петрик І.Й.

Просмотр 1 сообщения - с 1 по 1 (всего 1)
  • Для ответа в этой теме необходимо авторизоваться.
blank

Мы используем cookie-файлы для получения информации о том, как вы используете наяш Веб-сайт. Подробней

Cookie-файлы

Мы используем cookie-файлы для получения информации о том, как вы используете наш Веб-сайт. Cookie-файлы позволяют нам обеспечить возможность использования Веб-сайта в более удобном и доступном формате. Такие файлы, как правило, не содержат какие-либо данные, которые позволили бы нам идентифицировать вас как конкретное физическое лицо. Ваши данные будут обрабатываться с использованием cookie-файлов в течение разрешенного вами периода.


Политика использования файлов Cookie / Cookie Policy
Согласие пользователя на правила пользования веб сайтом
Согласие на сбор, обработку и передачу персональных данных

Закрыть